Praca w marketingu to marzenie niejednej osoby. W końcu kto nie chciałby pracować, spędzając większą część dnia w social mediach albo pisząc teksty w zaciszu własnego domu? Ta branża oferuje pracownikom wiele zalet, a do tego nieustannie się rozwija, dzięki czemu regularnie pojawiają się nowe ścieżki kariery. Jak jednak postawić swoje pierwsze kroki w tej branży? Od czego zacząć, aby osiągnąć wymarzony cel, którym jest prawa w marketingu? Czytaj dalej, aby poznać praktyczne wskazówki!
Edukacja to podstawa
Jeśli marzy Ci się praca w marketingu, warto zacząć od edukacji. Pomogą Ci w tym książki (np. tytuły, które znajdziesz w artykule https://www.osmpower.pl/najlepsza-ksiazka-o-marketingu-7-pozycji), studia czy kursy. Wiele zależy od tego, na jakim etapie swojej kariery się znajdujesz. W przypadku osób, które idą na studia, sytuacja jest dość prosta – wystarczy wybrać kierunek związany właśnie z marketingiem, social mediami czy copywritingiem. Coraz więcej uczelni oferuje kierunki bardziej precyzyjne niż sam marketing, dzięki czemu można od razu wybrać swoją branżę. Jeśli jednak nie jesteś pewien, co wybrać, potencjalni pracodawcy patrzą przychylnym okiem także na inne kierunki humanistyczne, np. dziennikarstwo czy filologię polską. Musisz jednak liczyć się z tym, że wybierając właśnie tę ścieżkę edukacji, dowiesz się mniej o marketingu.
Jeśli studia już za Tobą i chcesz się dokształcić lub przebranżowić, bardzo dobrą opcją są kursy. Niektórzy uważają je nawet za lepsze od studiów, gdyż się skondensowaną formą pozyskiwania wiedzy, często zawierają tak ważny element praktyczny, a do tego pozwalają skupić się na konkretnym zagadnieniu. Dlatego często mogą przynieść lepsze efekty, jednak z mniejszego zakresu materiału niż kilkuletnia edukacja na studiach. Niektórzy zwracają uwagę, że na studiach oczywiście pojawia się praktyka, jednak jest jej za mało. Potem przychodzi pora na wykorzystanie wiedzy i pojawia się problem. Mogą rozwiązać go właśnie kursy, gdyż to właśnie na niej zazwyczaj mocno się one koncentrują.
Bardzo dobrą metodą pozyskiwania wiedzy, która może pomóc w zdobyciu pracy na wymarzonym stanowisku, są książki o marketingu. O ile nie jest to pozycja, którą można wpisać do CV, to właśnie ona może przyczynić się do tego, że zabłyśniesz podczas rozmowy o pracę. To wiedza, która z pewnością Ci się przyda. Jeśli chcesz skupić się na praktycznym wymiarze pracy, wybieraj workbooki, w których pojawią się ćwiczenia i zadania do wykonania. Czytanie takich książek pokaże potencjalnemu pracodawcy, że wychodzisz z inicjatywą i nie stoisz w miejscu, a do tego znasz najważniejsze nazwiska z branży, które powinna umieć wymienić każda interesująca się nią osoba.
A co ze stażem?
Staż jest bardzo dobrym wyborem, jeśli zależy Ci na pracy w marketingu. Wiedza zdobyta za pomocą wymienionych wyżej sposobów oczywiście Ci się przyda, ale tak naprawdę nic nie zastąpi zdobywania praktyki na żywym organizmie. Taką opcję oferują przede wszystkim agencje reklamowe, w których pracują specjaliści z wieloletnim doświadczeniem. Dzięki temu będziesz mógł uczyć się od nich, popełniać błędy i zyskiwać w ten sposób cenne doświadczenie.

Właśnie dlatego warto zdecydować się na staż, jeśli możesz sobie na to pozwolić. Wiąże się to oczywiście z mniejszymi zarobkami przez jakiś czas, ale może zaowocować wymarzoną ofertą pracy na długi czas. W niektórych firmach staż jest obowiązkowy, jeśli nie posiadasz doświadczenia, a jedynie wykształcenie. Jednak są także i także, dla których nie jest to przeszkoda.
Musisz być na bieżąco
Marketing to nieustannie rozwijająca się branża. Oznacza to, że musisz starać się być na bieżąco z tym dynamicznym środowiskiem i śledzić zmieniające się elementy. To właśnie one (podobnie jak znajomość ciekawostek i ważnych informacji z książek) pozwolą Ci pokazać się od dobrej strony na rozmowie kwalifikacyjnej. Dzięki nim zwiększysz swoje szanse na bycie zapamiętanym.
Książki także sprawdzają się do pozyskiwania danych o zmianach, jednak w porównaniu do podcastów, blogów czy filmów na Youtube są dość wolną formą informowania. Wszystko, co dzieje się w sieci, jest szybkie i dynamiczne. Dlatego to właśnie tam najlepiej szukać marketingowych nowinek. Śledź ważnych twórców w branży, aby nigdy nic ważnego Cię nie ominęło.
Pamiętaj, że praca w marketingu wymaga nieustannego bycia na bieżąco, nawet gdy już ją zdobędziesz. Oznacza to, że trzeba nieco wsiąknąć w tę branżę, obserwować zmiany, aby móc je wykorzystać w swoich działaniach. Marketing nie lubi tych, którzy stoją w miejscu i nie odpowiadają na jego aktualne wytyczne. Dlatego, aby osiągać zadowalające wyniki, trzeba wykorzystywać pozyskaną wiedzę i testować nowe rozwiązania, aby nie pozostać w tyle za konkurencją.
Znajdź swoją niszę
Wybierając pracę w marketingu, warto wziąć pod uwagę, że jest to niezwykle szeroka branża. Niektórych to cieszy i postanawiają stawiać swoje kroki właśnie w takim marketingu, robiąc bardzo różnorodne rzeczy. Taka sytuacja często ma miejsce w małych firmach, w których nie jest możliwe zatrudnienie kilku, aby każda z nich mogła zajmować się swoimi precyzyjnie określonymi obowiązkami, związanymi z jedną z gałęzi marketingu, czy stworzenie całego działu marketingu. Dlatego wybierając taką pracę na swoje pierwsze stanowisko, będziesz wykonywał bardzo różnorodne zadania i możesz się wiele nauczyć. Jednak często nie będziesz miał pomocy od nikogo, bo cały marketing marki będzie na Twojej głowie.
Z kolei decydując się na pracę w agencji marketingowej czy dużej firmie, określenie swojej niszy może być konieczne. Oczywiście możesz zacząć od bardziej ogólnego stanowiska, żeby w ogóle odkryć, co lubisz, jaka praca sprawia Ci radość i satysfakcję i czym jesteś dobry. Jednak przeglądając oferty pracy, na pewno zauważysz, że pojawia się bardzo dużo ogłoszeń na bardzo mocno zawężone stanowiska, np. specjalista zajmujący się tylko reklamami na Facebooku, osoba piszące scenariusze do kampanii wideo czy copywriter SEO tworzący teksty do konkretnej branży. Wybierając taką ścieżkę i specjalizując się w niej, stajesz się atrakcyjniejszym wyborem dla potencjalnego pracodawcy.