Sklepy internetowe rywalizują o uwagę klientów na różne sposoby. Inwestowanie pieniędzy w kampanie reklamowe, pozycjonowanie witryny czy inne działania marketingowe ma przyciągnąć ich do sklepu. I przełożyć się na sprzedaż. We wszystkich takich ruchach udział bierze logo sklepu internetowego.
Warto więc pochylić się nad zasadami, które pomogą przy stworzeniu odpowiedniego logo. Jeśli dobrze dopasujemy je do naszej działalności, może znacznie pomóc. A do tego zapaść w pamięć klientów oraz wspierać kreowanie własnej marki. Jak więc stworzyć logo sklepu internetowego? O czym pamiętać w pierwszej kolejności? Podpowiadamy!
Logo sklepu internetowego – dlaczego to takie ważne?
Każda szanująca się marka dba o swój branding. Nawet jeśli stawiasz dopiero pierwsze kroki w e-commerce, nie powinieneś tego zaniedbywać. Wraz z nazwą i adresem witryny logo sklepu internetowego będzie bowiem Twoim znakiem rozpoznawczym. To ten niepozorny obrazek będzie jednym z pierwszych, które klient zobaczy po kontakcie z Twoją stroną internetową.
To logo odpowiada więc w dużej mierze za pierwsze wrażenie. A to może mieć duży wpływ na to, jak klient będzie postrzegać Twój sklep. Ciekawe lub dobrze dopasowane do działalności logo może zatrzymać go na dłużej i skłonić do przejrzenia oferty. Źle zaprojektowane skojarzy się z amatorszczyzną i brakiem szacunku dla klienta.
Przy projektowaniu logo należy wziąć pod uwagę kilka aspektów. Pierwszym jest nazwa sklepu, która powinna powstać w pierwszej kolejności. Później zdecydujemy, w jaki sposób logo sklepu internetowego ma do niej nawiązywać.
Liczy się także branża, w której działa sklep. Odzież reklamowa, książki czy obuwie, ikona nawiązująca do asortymentu wpisana w logo jest częstym zabiegiem. Przy szerokiej ofercie z różnych branż lepiej postawić jednak na bardziej abstrakcyjny znak.
Warto pamiętać także o swoich atutach. I starać się uwypuklić je w logo. Przy projekcie należy mieć też na względzie oczekiwania grupy docelowej i wygląd logo konkurencji.
Najważniejsze elementy logo sklepu internetowego
Specjaliści dzielą logo sklepu internetowego na trzy elementy. PIerwszym z nich jest sygnet. To graficzny znak, który stanowi podstawę logo. Kolejna składowa to logotyp. Wiele firm korzysta zresztą tylko z niego – to po prostu nazwa firmy w formie tekstowej.
Uzupełnieniem znaku sklepu internetowego może być tagline, czyli dopisek do logo. Często jest to motto, czasami używane później w kampaniach reklamowych.
Przy projektowaniu logo często pojawiają się ciekawe, ale i zupełnie odrealnione pomysły. Gdy ponosi Cię fantazja, pamiętaj, że w cenie jest prostota. Przed laty nie brakowało rozbudowanych i skomplikowanych logo. Dziś jednak nadmiar ozdobników szkodzi. Największe szanse na sukces ma logo czytelne i proste, które będzie dobrze wyglądać w różnych rozmiarach. Z pewnością będzie ono wspierać kontakt z klientem.
Krój pisma i czcionka
Mimo że prostota jest w cenie, powinieneś postawić na oryginalną czcionkę. Nie tylko dlatego, że te najczęściej używane zwykle są objęte prawem autorskim. Mimo dążenia do braku ozdobników logo w branży e-commerce musi się jednak czymś wyróżniać. Dlatego najlepiej zaprojektować własny font.
Już sam krój pisma w logo może sporo sugerować na temat sklepu. Czcionki szeryfowe są bardziej oficjalne, kojarzą się z większą dozą formalności. Pismo bezszeryfowe będzie z kolei bardziej bezpośrednie. Zwykle używa się go w minimalistycznych logo.
Liczy się też wielkość liter. Wielkie będą podkreślać autorytet sklepu. Jeśli zaś całe logo jest wypisane małymi literami, łatwiej przełamać lody, ale trudniej zyskać szacunek.
Kolory
Niezwykle istotne są również kolory, w jakich utrzymany będzie znak Twojego sklepu. Każdy z nich niesie ze sobą sporo znaczeń i symboliki. Ważne jest jednak przede wszystkim to, by logo dobrze wpisywało się w identyfikację wizualną Twojej marki.
Logo swoimi kolorami musi więc w jakiś sposób współgrać z szatą graficzną sklepu. Do tego jego poszczególne elementy muszą być po prostu wyraźne. Nagromadzenie wokół siebie wielu podobnych przestrzeni w niewielkim znaku z pewnością nie poprawi odbioru samego logo, ale i całego sklepu.
Logo sklepu a prawo autorskie
Przy projektowaniu logo sklepu trzeba pamiętać o prawach autorskich. Przy zamawianiu projektu logo nie wolno zapominać o odpowiednich zastrzeżeniach w umowie. Należy zadbać o uzyskanie majątkowych praw autorskich do logo oraz prawa do jego późniejszych modyfikacji. By nikt inny nie mógł go używać, zarejestruj swoje logo jako znak towarowy.