Jak prowadzić blog księgarni internetowej? Praktyczne wskazówki

blog księgarni internetowej

W czasach, gdy większość biznesów przenosi się do sieci, firmom trudno funkcjonować bez sklepu internetowego. Podobnie jest z księgarniami. Najnowsze i najciekawsze książki można dziś zamówić w dwie minuty bez wychodzenia z domu, a kurier po maksymalnie kilkudziesięciu godzinach przywiezie je pod nasze drzwi.

Bez względu na to, czy księgarnia internetowa sprzedaje poważne książki o finansach, czy książeczki dla dzieci, potrzebuje jednak sprawnego marketingu. Jednym z jego narzędzi jest firmowy blog. Dzięki niemu można nie tylko na dłużej zatrzymać czytelników na stronie czy podzielić się swoimi sukcesami, ale także pomóc w działaniach SEO. Podpowiadamy, jak skutecznie prowadzić blog księgarni internetowej.

Blog księgarni internetowej – dlaczego warto go prowadzić?

Kiedy przyjrzeć się popularnym sklepom internetowym, szybko zauważymy, że zdecydowana większość z nich prowadzi blogi. Dotyczy to zarówno dużych sklepów, jak i niewielkich, które celują w dość wąskie grono klientów. Już to powinno dać sporo do myślenia – księgarnie internetowe nie są pod tym względem żadnym wyjątkiem.

Głównym zadaniem firmowego bloga jest bowiem napędzanie sprzedaży. Najbardziej widoczne jest to przy pracach nad pozycjonowaniem strony w wynikach wyszukiwania. Content marketing na blogu odgrywa w tym temacie ważną rolę. Odpowiednio dobrana tematyka i frazy kluczowe pomogą zwiększyć widoczność sklepu w sieci.

Dobrze prowadzony blog może także pozytywnie wpłynąć na wizerunek księgarni. Fachowe artykuły sprawią, że zaczniesz uchodzić za prawdziwego profesjonalistę i znawcę literatury bądź rynku książki. Jeśli w dodatku odpowiednio “opakujesz” blog księgarni internetowej – na przykład promując go w mediach społecznościowych – możesz zyskać stałe grono zaangażowanych odbiorców. Blog zacznie żyć własnym życiem.

Prowadzenie bloga księgarni internetowej – podstawowe zasady

Nie wystarczy jednak sama obecność w social media. Książki w artykułach trzeba odpowiednio opisać, zadbać o regularność publikacji. To właśnie cykliczne zamieszczanie nowych wpisów jest jednym z kluczy do sukcesu. Tylko jeśli na blogu będą regularnie pojawiać się nowe artykułu, nasz wysiłek będzie przynosić efekty.

Zdecyduj, ile czasu znajdziesz na pisanie i nie rób większych przerw. Świetnie, jeśli dasz radę przygotowywać jeden tekst tygodniowo, ale nowy wpis co miesiąc też jest wart zachodu.

Cykliczność wpisów nie oznacza jednak powtarzalności. Zadbaj o różnorodność artykułów. Tematyką za chwilę zajmiemy się bliżej, ale liczy się również forma. Nie publikuj samych przeglądów książek ani opisów nowości. Od czasu do czasu postaw na jakiś wywiad, zapowiedź czy podsumowanie. W ten sposób łatwiej przyciągniesz czytelników.

Blog księgarni internetowej – język i wygląd

Ważny jest także odpowiedni język w artykułach. Musisz zdecydować, do kogo kierujesz swoje wpisy. Podpowiedź: najlepiej do tych samych osób, które znajdują się w grupie docelowej Twojej księgarni. Dostosuj do nich język.

Nie powinno się przesadzać w żadną ze stron. Zbyt kolokwialny język nie będzie dobrze odbierany, ale branżowe i specjalistyczne słownictwo także mogą uczynić tekst nieczytelnym. Najlepiej pisać krótkimi, konkretnymi zdaniami, choć w przypadku księgarni warto czasem posłużyć się też dłuższymi frazami.

Istotny jest także wygląd samego bloga. Warto zadbać, by miał przejrzysty układ. Niech czytelnik łatwo znajdzie interesujące go wpisy. Nawet gdy trafi na stronę przypadkiem, jej warstwa wizualna może skłonić go do powrotu. Na uruchomienie bloga firmowego pozwalają wszystkie najważniejsze platformy sklepów internetowych.

Dopasuj oferowane przez nie szablony do swojej działalności, umiejętnie wpleć logo sklepu internetowego. Zadbaj też o odpowiedni dobór zdjęć do artykułów. Najlepiej, jeśli zrobisz własne, oryginalne fotografie książek.

O czym pisać na blogu?

Jedną z najistotniejszych rzeczy pozostaje jednak oczywiście tematyka wpisów. Blog księgarni internetowej stwarza tutaj duże możliwości. Na początku warto jednak zastanowić się, jakich informacji szukają Twoi klienci. To właśnie wszelkie poradniki zwykle okazują się najbardziej przyciągającymi tekstami. W przypadku księgarni mogą to być więc teksty, które pomogą wybrać najciekawszą książkę na konkretny temat.

Bardzo dobrze sprawdzają się teksty przeglądowe. Motywem przewodnim nie musi być tutaj temat publikacji – można przygotować na przykład przegląd tytułów konkretnego autora. Oczywiście najlepiej opisywać książki dostępne w ofercie księgarni.

Dobrze od czasu do czasu wrzucić podsumowanie. Mogą to być na przykład bestsellery ostatniego kwartału czy też najciekawsze książki wydane w ostatnim roku. Kolejny rodzaj popularnych artykułów to zapowiedzi książkowych nowości. Twój klient z pewnością na nie czeka!

W przypadku księgarni warto także od czasu do czasu postarać się o rozmowę z jednym z autorów sprzedawanych książek. Jeśli to niemożliwe – ciekawym pomysłem będzie zamieszczenie na blogu jego biografii.

Przy publikowaniu artykułów na blog księgarni internetowej należy pamiętać również o wspieraniu działań SEO. Warto wplatać w artykuły frazy kluczowe, na które pozycjonujemy sklep. Pomocne będzie także linkowanie wewnętrzne między artykułami, które poruszają podobną tematykę.

Jak prowadzić blog księgarni internetowej? Praktyczne wskazówki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń na górę