Prowadzenie bloga firmowego niesie za sobą wiele korzyści. Regularnie publikując treści, możesz pokazać się w roli eksperta w swojej dziedzinie, zbudować większe zaufanie wśród odbiorców czy zyskać nowych klientów. Aby jednak całe to przedsięwzięcie przyniosło odpowiednie rezultaty, należy wiedzieć, co pisać oraz jak promować swoje artykuły. Chcesz się tego dowiedzieć? Zapraszam do lektury tego artykułu. Omówię w nim te zagadnienia na przykładzie sklepu sprzedającego lampy industrialne.
O czym pisać na blogu, prowadząc sklep z lampami i oświetleniem?
Zanim zaczniesz prowadzić swojego firmowego bloga, warto przede wszystkim opracować pewną strategię oraz plan contentu. Zastanów się więc, jaka jest Twoja wizja na to miejsce w sieci. Pomyśl, czego mogą szukać Twoi odbiorcy, których być może jesteś w stanie zamienić na nowych klientów. Jeśli masz dostęp do narzędzi wspierających planowanie contentu, skorzystaj z nich. Dowiesz się wtedy, jakie frazy są najczęściej wyszukiwane w sieci.
Opracuj także harmonogram. Zachowanie pewnej regularności jest tutaj kluczem do sukcesu. Gdy blog będzie często wyświetlany przez odbiorców, Ci aż będą czekać na wszelkie nowe artykuły. Chwyć więc za kartkę oraz długopis lub planner online i zacznij tworzyć swój content plan wraz ze strategią.
Jakie treści możesz jednak w nim przewidzieć? Pokażę Ci kilka propozycji. Potraktuj je jako inspirację. Będziesz wtedy mniej więcej wiedzieć, w którą stronę warto pójść.
Pokaż najnowsze trendy
W branżach związanych z aranżacją oraz wyposażeniem wnętrz niezwykle ważne są przede wszystkim najnowsze trendy. Osoby, którym zależy na nowoczesnym mieszkaniu, z pewnością będą ich szukać. Jeśli więc widzisz, że jakieś modele np. lamp pojawiają się często w aranżacjach wybitnych projektantów i architektów, opisz je. Tak samo będzie w przypadku trendów na nadchodzący rok. Moda zmienia się przecież co jakiś czas i każdy nowy rok niesie za sobą coś innego.
Sam śledź więc najgorętsze trendy, a następnie opisuj je w swoich artykułach. Aby jednak wpis nie był sztywny i taki sam, jak wszystkie inne publikowane w sieci, dodaj coś od siebie. Wyraź swoją opinię, napisz, co spodobało Ci się najbardziej lub daj odbiorcom jakąś cenną wskazówkę. Ci z pewnością to docenią.

Inspiruj odbiorców, przygotowując przeglądy propozycji
Wiele osób, zanim kupi coś w sieci, najpierw dokładnie przegląda cały Internet, by zapoznać się z dostępnymi propozycjami. Wykorzystaj więc to! Jak? Na swoim firmowym blogu możesz publikować przeglądy danych modeli. W przypadku oświetlenia mogą to być zestawienia najciekawszych lamp do sypialni w stylu industrialnym, najmodniejszych kinkietów do nowoczesnej łazienki czy designerskich abażurów utrzymanych w stylu boho. Pokaż odbiorcom kilka lub kilkanaście modeli ze swojego sklepu, opisując przy okazji ich największe zalety.
Takie przeglądy zdecydowanie pomogą podjąć odpowiednią decyzję zakupową. Będziesz w stanie także zainspirować swoich czytelników, którzy wyrobią sobie pewne zdanie na temat danych rozwiązań. Będą wtedy wiedzieć, czego oczekują od oświetlenia. Oczywiście w takim przeglądzie nie pokażesz wszystkich możliwych modeli. Na końcu możesz więc odesłać czytelników np. na stronę danej kategorii z Twojego sklepu, by tam mogli obejrzeć pozostałe propozycje i być może coś od Ciebie kupić.

Pokaż nowości ze sklepu
Blog firmowy to także dobre miejsce, by pokazać najnowsze produkty, które pojawiły się na stronie Twojego sklepu. Możesz więc opracować wpis, w którym zaprezentujesz kilka najświeższych propozycji. Każdą z nich krótko opisz, wstaw zdjęcie i tak naprawdę gotowe! Możesz oczywiście skupić się na jednym produkcie, który jest dla Ciebie ważny z punktu widzenia sprzedaży, kilku podobnych modelach, całej serii czy nowych propozycjach od jednego producenta.

Poszerz wiedzę odbiorców na temat stylów i aranżacji wnętrz
Podobnie, jak w przypadku trendów, na swoim firmowym blogu możesz również opisywać poszczególne style wnętrzarskie czy dawać odbiorcom ważne wskazówki na temat aranżacji wnętrz. Pokaż, jakie są główne założenia danych nurtów i wypunktuj, na co zwrócić uwagę, wybierając oświetlenie pasujące do każdego z nich.
Podpowiadaj także, jak zaplanować układ oświetlenia w mieszkaniu czy jakie natężenie światła będzie odpowiednie do danego pomieszczenia. Te wszystkie informacje są bardzo ważne. Ty, jako ekspert, zapewne znasz się na takiej tematyce, więc podziel się tym ze światem. Jeśli to możliwe, wzbogać artykuł o materiał zdjęciowy. Bazuj głównie na fotografiach swoich produktów. Być może ktoś w ten sposób skusi się na ich zakup.
Odpowiedz na nurtujące klientów pytania
We wpisach blogowych warto odpowiadać także na pytania, które nurtują Twoich klientów. Wykorzystaj do tego swoje doświadczenie. Podczas pracy z pewnością spotkałeś się, z tym że część Twoich odbiorców zadaje podobne pytania. Oznacza to, że występuje pewna luka, którą możesz świetnie wypełnić. Jeśli dany temat jest dość szeroki, najlepiej oczywiście wykorzystać go jako osobny artykuł. Gdy dobrze go przygotujesz, możesz nawet umieścić do niego odnośnik przy np. karcie produktu lub wspomnieć w opisie produktu, że na blogu znajduje się wpis, który szerzej opowiada o danym zagadnieniu związanym z zakupem oświetlenia, bądź jego użytkowaniem.
Nie zauważyłeś, by Twoi dotychczasowi klienci zadawali pytania, na które możesz odpowiedzieć na swoim blogu? Wtedy skorzystaj z narzędzi do planowania contentu, o czym wspomniałam na samym wstępie. Z takich pomocy możesz wynieść naprawdę wiele ciekawych inspiracji na wartościowe artykuły blogowe. Wystarczy tylko dobrze poszukać i drążyć temat.
Jak promować treści udostępniane na blogu?
Artykuł na bloga napisany, ale co teraz? Jak sprawić, by ten był chętnie czytany i by odbiorcy mogli się o nim dowiedzieć? Oczywiście należy zadbać o jego dobrą promocję. Masz wtedy szansę na dotarcie do sporego grona czytelników. Jak jednak to zrobić? Teraz przedstawię Ci trzy propozycje. Oczywiście to głównie przykłady i inspiracje dla Ciebie. Na ich podstawie możesz też znaleźć swój własny sposób promocji artykułów.
Pamiętaj o publikacji zgodnej z zasadami SEO
Już na etapie planowania artykułów na bloga o tematyce lamp i oświetlenia, pamiętaj o zasadach SEO. Dzięki nim masz szansę na to, by Twój wpis znalazł się na pierwszych wynikach wyszukiwania. Aby tak się stało, musisz dobrać do niego słowa kluczowe – najlepiej jedno główne i kilka dodatkowych o takiej samej tematyce. Te frazy postaraj się umieścić w tytule wpisu, leadzie, nagłówkach oraz naturalnie wplataj je w poszczególne akapity tekstu. Uważaj jednak podczas ich doboru. Nie wykorzystuj słów, na które widoczne są np. kategorie na sklepie.
Swój artykuł podziel na nagłówki, pamiętając przy tym, że H1 może wystąpić tylko raz na danej podstronie i w przypadku wpisu blogowego będzie to oczywiście tytuł. W treści operuj H2 i odnoszącymi się do nich H3. Nagłówki niższego rzędu są używane rzadziej, jednak niekiedy warto je zastosować.
Jeśli we wpisie umieszczasz zdjęcia, pamiętaj o ich odpowiedniej optymalizacji. Jeszcze przed dodaniem ich na stronę, zmniejsz ich wagę oraz dopasuj rozmiar. Zadbaj także o nazwę pliku graficznego. Ta nie powinna zawierać polskich znaków, a poszczególne słowa powinny być oddzielone pauzą. Po wprowadzeniu fotografii na bloga uzupełnij tag title oraz alt. W tych miejscach umieść najważniejsze słowa kluczowe i dokładnie opisz, co znajduje się na zdjęciu. Masz wtedy szansę na to, by grafika umieszczona w tekście pojawiła się także w wyszukiwarce zdjęć Google. To z kolei może przynieść dodatkowych czytelników.
Temat pozycjonowania jest Ci obcy? Skorzystaj więc z poradników dostępnych w sieci, a z pewnością dowiesz się wszelkich najważniejszych informacji na ten temat. Publikacja artykułów zgodnie z zasadami SEO to bowiem bardzo obszerny dział. Wymieniłam więc głównie elementy, które uważane są za must have.
Wykorzystaj artykuły jako content w mediach społecznościowych
W przypadku promowania artykułów blogowych niezwykle ważna jest dystrybucja treści. Wtedy wpis zobaczy większa ilość odbiorców. Jak najłatwiej zrobić to w przypadku sklepu z oświetleniem, a także w niemalże każdej innej branży? Wykorzystaj siłę mediów społecznościowych. Swój najnowszy artykuł możesz przecież promować np. na Facebooku. Wystarczy opracować post, w którym zachęcisz internautów do lektury swojego wpisu. Poinformuj ich, co da im lektura Twojego tekstu i dodaj link. Następnie taki post możesz dodać do płatnej reklamy i gotowe!
Przy tematyce wnętrzarskiej warto wykorzystać także siłę np. Pinteresta. Wystarczy, że dodasz zachęcające zdjęcie, opis i link do swojego artykułu. Osoby zainteresowane taką tematyką z pewnością będą chciały przyjrzeć się bliżej np. propozycjom z Twojego sklepu.
Podsyłaj najnowsze artykuły w newsletterze
Jeśli masz założonego w swoim sklepie newslettera, również wykorzystaj jego siłę. Prześlij subskrybentom maila, w którym zachęcisz do lektury artykułu. Ponownie zachęć ich tym, co mogą wynieść z lektury wpisu i co dokładnie się w nim znajduje. Całość wzbogać o zdjęcia i tak naprawdę gotowe!
Jak widzisz, prowadzenie bloga firmowego może być łatwe i nieść za sobą wiele korzyści. Musisz tylko dokładnie zastanowić się nad publikowanym contentem, a następnie jego dystrybucją. Mam nadzieję, że moje wskazówki Ci w tym pomogły!