Większość sklepów internetowych zarówno w Polsce, jak i na świecie jest stworzona w oparciu o oprogramowanie PrestaShop. Jednakże chcąc założyć biznes zajmujący się handlem e-commerce, nie wybór platformy, na której powstanie nasz e-sklep, powinien być najważniejszą kwestią, która zaprząta naszą głowę. Bardzo istotne będzie zapoznanie się z regulacjami prawnymi dotyczącymi założenia tego typu działalności gospodarczej. Jakie kroki podjąć, by założyć taką firmę legalnie? Sprawdź!
Zarejestrowanie działalności gospodarczej
Jeśli chcemy stworzyć legalny wirtualny sklep zajmujący się handlem elektronicznym, pierwszym krokiem powinno być zarejestrowanie działalności. Należy to uczynić zgodnie z takimi samymi zasadami, jakie dotyczą zalegalizowania tradycyjnego sklepu.
Niezwykle ważne jest zarejestrowanie e-sklepu jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży za jego pośrednictwem. Aby firma mogła działać legalnie, przedsiębiorca, który ją zakłada, musi zadbać o wyrobienie numeru NIP, REGON oraz założenie firmowego konta bankowego.
Założenie firmy
Jeśli sklep internetowy będzie Twoją pierwszą działalnością gospodarczą, czeka Cię jeszcze kilka formalności. Przede wszystkim musisz założyć firmę, wybierając odpowiedni rodzaj działalności. Może to być jednoosobowa działalność gospodarcza lub któraś ze spółek.
Najpopularniejsze z nich to spółki cywilne, z ograniczoną odpowiedzialnością i komandytowe. JDG oraz spółka cywilna nie wymagają rejestracji w Krajowym rejestrze Sądowym. Przy pozostałych formach działalności to konieczne.
Podatki VAT
Regulacje prawne nakładają na przedsiębiorców sprzedających produkty osobom fizycznym, które nie prowadzą własnej działalności gospodarczej, obowiązek prowadzenia ewidencji fiskalnej. Trzeba to robić, kiedy obrót podatnika jest większy niż 20 tys. zł w ciągu pierwszego roku. W przypadku kolejnych lat prowadzenia działalności gospodarczej związanej z handlem ten limit rośnie do 40 tys. zł.
ZUS w sklepie internetowym
W wielu przypadkach prowadzenie sklepu internetowego oznacza konieczność płacenia składek do ZUS-u. W przypadku JDG, a także spółki cywilnej, z o.o., komandytowej czy jawnej, właściciel musi zgłosić samego siebie do ubezpieczenia. Musisz zdawać sobie sprawę, że to wydatek ponad 1300 zł, a z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym ponad 1400 zł.
Pamiętaj jednak, że po otwarciu pierwszej działalności gospodarczej masz prawo do skorzystania z preferencyjnych stawek ZUS. To oznacza, że będziesz mógł przez dwa lata płacić obniżone składki. Do tego dochodzi jeszcze ulga na start, która zwalnia ze składek na ZUS przez sześć miesięcy od rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Sklep internetowy a RODO
Już na początku prowadzenia sklepu internetowego musisz też zająć się sprawami związanymi z polityką prywatności i ochrony danych osobowych. Handel e-commerce wiąże się bowiem z wykorzystywaniem danych klientów – nazwisk, adresów itd.
Kwestie z tym związane definiuje tzw. RODO. Zgodnie z nim musisz informować klientów o przetwarzaniu ich danych i przygotować specjalne formularze, w których wyrażą na to zgodę. Większość platform, na których działają sklepy internetowe, oferuje gotowe rozwiązania tego typu.
Musisz jednak zadbać, by wraz z rozpoczęciem działalności sklepu na stronie pojawiły się odpowiednie informacje. Koniecznością jest także możliwość usunięcia przez klientów swoich danych osobowych.
Podsumowanie: o jakich wymogach prawnych musisz pamiętać, gdy zakładasz sklep internetowy?
Przed rozpoczęciem sprzedaży musisz zarejestrować działalność gospodarczą. Założenie firmy wiąże się z wyborem odpowiedniej formy – najpopularniejsze to jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna oraz spółka z o.o.
Musisz pamiętać również o obowiązku prowadzenia ewidencji fiskalnej i opłacaniu podatku VAT. Najpopularniejsze formy działalności wiążą się też ze zgłoszeniem właściciela do ZUS-u i opłacaniem składek. Pamiętaj też, by dostosować swój sklep internetowy do przepisów RODO.