O roli marketingu w social mediach chyba nikogo nie trzeba dziś przekonywać. Czas, który każdy z nas spędza w mediach społecznościowych, to tylko jeden z powodów, dla których to właśnie Facebook czy Instagram są często jednym z głównych kanałów marketingowych. O ile w przypadku branż B2C nie budzi to wątpliwości, o tyle social media marketing B2B wydaje się już nieco bardziej kontrowersyjnym tematem.
Tyle że od kilku lat widać, że i w tym kierunku rozwija się marketing. Książki, opracowania, artykuły w internecie, opinie fachowców – wszyscy są zgodni, że ten kanał komunikacji w branży B2B może być niezwykle skuteczny. Trzeba tylko korzystać z odpowiednich mediów i robić to w umiejętny sposób.
Komunikacja B2B. Na jakie media społecznościowe postawić?
Social media B2B większości osób kojarzą się przede wszystkim z platformą Linkedin. Bywa on wręcz zresztą nazywany Facebookiem dla biznesu. Czy faktycznie tak jest? Z Linkedinu z pewnością warto korzystać w marketingu B2B. To platforma używana przede wszystkim do celów zawodowych i biznesowych, stanowi więc świetny kanał dotarcia do firm. W dodatku umożliwia opcję precyzyjnego targetowania. Problemem może być koszt – czasami kilka razy wyższy niż w innych mediach.
Może warto więc wypróbować Facebook B2B? Konto w tym medium ma niemal każdy, a więc również przedstawiciele firm, z którymi chcielibyśmy nawiązać współpracę. Trzeba jednak odpowiednio formułować posty – komunikacja B2B stawia bardziej na wartościowe treści niż efekt “wow” i zaciekawienie odbiorcy. Ciekawym kanałem marketingu B2B na Facebooku mogą być także branżowe grupy.
Skoro już wspomnieliśmy, że social media marketing B2B stawia na wartościowy content, idealnym miejscem do prezentacji takich treści będzie YouTube. Ponad miliard użytkowników to także firmy. Twój kanał na YouTube może stać się bazą edukacyjnych treści przydatnych dla Twoich potencjalnych klientów. Do klientów biznesowych możesz także trafić poprzez współpracę z odpowiednimi youtuberami.
Social media B2B i Instagram? W tym przypadku opierający się na grafikach portal będzie raczej pełnić rolę uzupełniającą. Jeśli wiemy, jak zaprezentować produkt z dobrej strony, estetyczny profil z ładnymi zdjęciami będzie budować wizerunek marki. I przy okazji sprawiać, że stanie się bardziej wiarygodna.
Social media marketing B2B. Najważniejsze zasady tworzenia contentu
Jak już zaznaczyliśmy, komunikacja B2B w mediach społecznościowych rządzi się nieco innymi prawami niż B2C. W tym przypadku liczy się wartość contentu. Social media nadają się przede wszystkim do prezentowania treści poradnikowych. Dzięki nim zainteresujemy odbiorcę, który jest bardziej odporny na klasyczne treści marketingowe niż klient B2C.
Takiego typu wpisy czy filmy pomogą także pozycjonować się w roli eksperta. A to duży atut w kontaktach B2B. Jeśli przygotowywane przez nas treści faktycznie będą wartościowe, wzbudzą zaufanie i pokażą, że na współpracę z naszą firmą naprawdę warto postawić, a za social mediami kryje się coś więcej niż marketingowy chwyt.
To właśnie wideo wydaje się idealnym formatem przy promowaniu swoich usług w branży B2B. Pozwoli nam pokazać się z dobrej strony, ale też od razu udowodni skuteczności i to, że za marką stoją żywi ludzie. To może skłonić firmę do nawiązania z nami kontaktu bardziej niż nawet najpiękniejsza grafika. Z drugiej strony, jak to w komunikacji social media, warto pamiętać o różnicowaniu treści.Przy social media marketingu B2B trzeba też pamiętać, że nie obejdzie się bez płatnych form promocji. Tylko dzięki nim precyzyjnie trafimy do firm, nie tracąc energii na komunikaty do nieodpowiednich klientów.