Handel e-commerce staje się coraz bardziej popularną metodą zarabiania pieniędzy. Wiele osób robi zakupy za pomocą sklepów internetowych – dzięki temu nie muszą wychodzić z domu, a zamówienie może zostać dostarczone tuż pod drzwi mieszkania. To oszczędność czasu, a bardzo często również pieniędzy. W efekcie z tego sposobu zakupów korzysta aż 77 procent wszystkich polskich internautów. Tym bardziej więc warto zastanowić się, jak zacząć sprzedaż przez internet.
Kto może zostać właścicielem e-sklepu? Absolutnie każdy, kto tylko ma pomysł i chce otworzyć swój własny biznes. Jednak od czego zacząć zakładanie takiej działalności? Przed otworzeniem sklepu internetowego warto sięgnąć po książki e commerce i przemyśleć kilka fundamentalnych kwestii.
Jak zacząć sprzedaż przez internet i otworzyć e-sklep? Wybór produktu lub usługi
Podstawą każdej działalności jest odpowiedni pomysł. I choć dzisiaj w internecie sprzedaje się niemal wszystko, poszczególne produkty oraz usługi nieco różnią się potencjałem do sprzedaży online. Trzeba również zwrócić uwagę na konkurencję i rozeznać sytuację na rynku.
W niektórych branżach konkurencja jest bowiem tak duża, że trudno będzie się przebić nawet z nowatorską usługą czy produktem w okazyjnej cenie. Oczywiście największe szanse na sukces mają oryginalne produkty, trzeba jednak trafić z nimi w niszę, co wcale nie jest łatwe.
Na tym etapie powinno się opracować szczegółowy biznesplan, który pozwoli uczciwie oszacować ryzyko związane z otwarciem takiej działalności. Warto poznać także strategie związane z działalnością e-commerce. Od podstaw tłumaczą, jakich błędów unikać – można je znaleźć w książkach dostępnych na https://www.osmpower.pl/.
Wybór platformy e-commerce
To, czy e-sklep odniesie sukces, zależy od wielu czynników. Wbrew pozorom jednym z ważniejszych jest wybór odpowiedniej platformy, w oparciu o którą będzie działać. To właśnie od tej decyzji zależy bowiem wiele funkcjonalności sklepu internetowego, a także możliwości potencjalnego rozwoju oraz skalowalności biznesu.
Jak zacząć sprzedaż internetową w prosty sposób? Coraz więcej przedsiębiorców, którzy zakładają e-sklepy, decyduje się na korzystanie z usług oferowanych przez oprogramowanie PrestaShop. Ta platforma pozwala na stworzenie przyjaznej klientowi i intuicyjnej strony, na której w komfortowy sposób można wykonać zakupy. Aby jednak móc sprzedawać i zarabiać na takim interesie, ważne jest określenie grupy docelowej, do której będą trafiały oferowane przez nas produkty oraz opracowanie planu zwrócenia uwagi klienta na sklep.
Atutem PrestaShop jest niska bariera wejścia – jest to bowiem oprogramowanie typu open source, co oznacza, że każdy ma darmowy dostęp do kodu źródłowego platformy. Dzięki temu, przy pewnej dozie umiejętności programowania, można stworzyć w pełni oryginalny e sklep. Tym, którzy już na początku działalności w internecie mają odpowiednią ilość funduszy, ale brakuje im wiedzy, polecane są z kolei platformy działające w oparciu o abonament.
Jak zacząć sprzedaż internetową? Postaw na odpowiednią domenę
Ciekawych, wolnych domen w polskim internecie jest dziś jak na lekarstwo. Trzeba jednak pamiętać, że to właśnie rozpoznawalna domena może znacznie przyczynić się do sukcesu sklepu internetowego. Przy rozpoczynaniu działalności w e-commerce warto ten fakt przemyśleć.
Najlepiej sprawdzają się domeny krótkie i proste. Takie najłatwiej zapamiętać. Zazwyczaj warto postawić na słowa kluczowe, które kojarzą się z branżą, usługą czy konkretnym produktem. Domena sklepu w miarę możliwości powinna pokrywać się też z jego nazwą. Warto mieć to na uwadze przy rozważaniach dotyczących tego, jak wypromować sklep internetowy. A po rozpoczęciu działalności w internecie promocja i marketing będą jedną z kluczowych kwestii.
E-sklep i kwestia formalności
Gdy znasz już praktyczne wskazówki, jak zacząć sprzedaż przez internet, by mieć szanse na sukces, musisz pamiętać o formalnościach. Założenie własnej działalności gospodarczej, także tej związanej z handlem e-commerce, wymaga zarejestrowania firmy w CEDIG. Dotyczy to spółek cywilnych oraz jednoosobowej działalności gospodarczej. Pozostałe rodzaje spółek powinny zostać zgłoszone do KRS.
Ważną kwestią formalną jest również umieszczenie na stronie regulaminu oraz polityki prywatności. Zgodnie z prawem każdy e-sklep musi je posiadać. W regulaminie trzeba będzie rozstrzygnąć sprawy związane z reklamacjami czy zwrotami. Na stronie internetowej sklepu powinny się także znaleźć dane kontaktowe firmy.