W Polsce funkcjonuje ponad 14 tysięcy szkół podstawowych. Codziennie uczęszcza do nich ponad trzy miliony dzieci. Łącznie ze szkołami średnimi w Polsce mamy aktualnie ponad 4,5 miliona uczniów.
Jeśli Ty też widzisz w tej grupie olbrzymi potencjał sprzedażowy, prawdopodobnie nie jesteś sam. Każdy z uczniów potrzebuje plecaka lub tornistra, a także zestawu szkolnych akcesoriów. I choć konkurencja jest spora, jeśli dobrze zaplanujesz swój biznes, masz szansę na sukces.
Jeżeli Twoim celem jest sprzedaż w sieci plecaków i akcesoriów do szkoły, musisz jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Skorzystaj z naszych wskazówek i idź w ślady takich sklepów, jak https://plecaki.com.pl!
Podstawy są najważniejsze. Załóż sklep internetowy
Na początek musisz mieć platformę, przez którą będziesz sprzedawać swoje produkty. Na szczęście założenie sklepu internetowego jest dzisiaj bardzo łatwe. Nie potrzeba do tego właściwie żadnych zdolności informatycznych. Na rynku czekają na Ciebie gotowe rozwiązania.
Trzeba tylko wybrać odpowiednie oprogramowanie. Najszybciej uda Ci się uruchomić sklep na platformie typu SaaS, czyli Software as a Service. To rozwiązanie abonamentowe, które pozwoli Ci szybko wdrożyć wybrane moduły. Jeśli nie masz mocarstwowych planów podbicia całego rynku plecaków, a chcesz szybko zacząć zarabiać, to będzie dobry wybór. Oprogramowania SaaS świetnie sprawdzają się w małych i średnich sklepach.
Czym się wyróżnisz? Odpowiednio dobierz asortyment
Masz już miejsce, w którym będziesz prezentować swój asortyment. Ale co nim będzie? Czy postawisz na szeroki wybór plecaków szkolnych, jak to ma miejsce na przykład tutaj – https://plecaki.com.pl/pl/c/Plecaki-szkolne/50? A może będziesz oferować niszowe produkty?
Pamiętaj, że musisz czymś się wyróżnić. To istotne zwłaszcza na początku działalności. Postaraj się nawiązać kontakt z dostawcami niestandardowych plecaków. Może uda Ci się dogadać z producentem markowych, licencjonowanych produktów, które trudno dostać w Polsce? Sposobem na wyróżnienie się w tłumie innych sklepów może być także wyjątkowo niska cena. Musisz jednak przeliczyć, czy to będzie Ci się opłacać.
Kto Cię odwiedzi? Wybierz profil klienta
Z wyborem asortymentu bezpośrednio powiązany jest profil przyszłego klienta Twojego sklepu. Zastanów się, do kogo kierujesz swoją ofertę i jak z nią do niego dotrzeć. Wbrew pozorom uczniowie wcale nie są bowiem jednolitą grupą.
NIestandardowe i modne plecaki będą podobać się raczej nastolatkom. Wtedy powinieneś kierować ofertę bezpośrednio do nich. Sami wybierają sobie bowiem sprzęt do szkoły. Jeśli postawisz na ofertę głównie dla młodszych dzieci, musisz pamiętać, że w tym przypadku ostateczną decyzję podejmują rodzice. Nie zapomnij więc o przekazie kierowanym do nich – muszą znaleźć informacje, które przekonają ich do zamówienia.
Lokalnie czy globalnie? Określ swoje ambicje
Już na początku działalności warto postawić przed sobą konkretne cele. Wyznacz sobie daty graniczne, do których chcesz osiągnąć konkretne zyski. Początkowo będzie to pewnie zwrot inwestycji. Zaplanuj, kiedy powinieneś zacząć zarabiać – oczywiście wyznacz tę datę na podstawie chłodnej kalkulacji, a nie pobożnych życzeń.
Oszacuj też skalę swojej działalności w najbliższych latach. Być może łatwiej będzie Ci się skupić na lokalnym podwórku. Internetowa sprzedaż nie ma żadnych ograniczeń geograficznych, ale możesz zacząć się promować lokalnie, również poza siecią. A może chcesz działać szeroko, w całej Polsce? Wtedy z pewnością Twój sklep będzie musiał zadbać o pozycjonowanie w wynikach wyszukiwarki, czyli o SEO.
Marka nie tworzy się sama. Pamiętaj o reklamie i marketingu
Takie działania musisz wpisać w swoją strategię marketingową. Szeptana reklama wśród znajomych nie wystarczy. Jeśli chcesz sprzedawać w internecie, musisz uruchomić machinę działań promocyjnych w sieci. Albo przynajmniej niewielką maszynerię.
Punktem obowiązkowym będą media społecznościowe. To istotne zwłaszcza w Twojej branży. Plecaki i akcesoria szkolne mają trafić do dzieci i młodzieży. Jeśli wybrałeś już konkretną grupę, co sugerowaliśmy Ci kilka akapitów temu, sprawdź, w jakich mediach jest najbardziej aktywna.
Profile na Facebooku i Instagramie wydają się oczywistością. Ale może potencjalni klienci czekają na Ciebie również na TikToku lub Twitterze? Konta w tych mediach społecznościowych z pewnością pomogą Ci też budować własną markę. Dzięki temu łatwiej dotrzesz do grupy docelowej.
Media społecznościowe to jednak nie wszystko. Wspominaliśmy już o SEO, które możesz wesprzeć na przykład reklamami Google Ads. Możesz również rozważyć reklamy stacjonarne, na przykład we własnej okolicy. Wbrew pozorom, takie działania również mogą skutecznie wspierać sprzedaż w internecie.